Zaburzenia nerwicowe

Nerwica jest jednych z najbardziej powszechnych zaburzeń, z którymi zgłaszają się pacjenci do gabinetów psychologicznych. Uważana jest za chorobę cywilizacyjną i charakteryzują ją zarówno objawy lub dysfunkcje fizyczne jak i emocjonalne. W większości przypadków, pierwsze objawy nerwicy widoczne są już w wieku dziecięcym lub w okresie dorastania. Nie zawsze jednak są na czas rozpoznawalne przez rodziców lub lekarza pierwszego kontaktu. Przyczyna zachorowań jest rożna, niemniej jednak charakteryzuje się przede wszystkim głębokim stresem i nieumiejętnością radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych.

Objawy somatyczne występujące u osób z podejrzeniem nerwicy:

• Nawracające się zawroty lub bóle głowy, problemy z żołądkiem, mdłości lub wymioty (szczególnie w godzinach porannych) i przewlekłe biegunki
  • Częste zawroty głowy i uczucie braku stabilizacji postawy
  • Nerwobóle, tak zwane bóle „chodzące” po całym ciele, które przyczyniają się do częściowego paraliżu jednej części lub strony ciała
  • Ucisk w klatce piersiowej i trudności z oddychaniem
  • Przeszywające zimno lub nagłe napady gorąca
  • Reakcje skórne (wypieki, krostki, atopowe zapalenie skóry…)
  • Zmęczenie i wyczerpanie organizmu

Objawy psychosomatyczne na tle nerwicowym:

• zmienność nastroju ( poirytowanie, złość, frustracja, niezadowolenie)
  • pogłębiający się strach i lęk w wielu płaszczyznach życia (ciągle poczucie, ze coś złego się wydarzy)
  • brak poczucia stabilności i bezpieczeństwa
  • problemy ze snem ( trudności w zasypianiu, budzenie się w środku nocy, wczesne budzenie się rano)
  • zaburzenia odżywiania się (brak apetytu lub kompulsywne objadanie się)
  • irracjonalne myślenie ( „przepowiadanie” sobie czarnej przyszłości), natrętne myśli, kompulsywne zachowania na przykład w sferze czystości i higieny
  • nieumiejętność cieszenia się z życia
  • brak obiektywnego spojrzenia na rzeczywistość
  • rozwój fobii związanych z konkretnymi sytuacjami, zdarzeniami lub ludźmi

Przedstawione symptomy, to tylko niektóre przykłady objawów związanych z nerwicą. Jeżeli zaobserwowałeś u siebie lub twoich bliskich problemy w sferze emocjonalnej i fizycznej, koniecznie do mnie napisz. Prawidłowe rozpoznacie zaburzenia i wczesna terapia, pomoże ci uporać się z irracjonalnym lękiem i uświadomić sobie, że wszystko, co złe w twojej głowie, prowokujesz ty sam.